Geen tikfout. Bewust zo gespeld, de titel van het stripboek van illustrator en scenarist Willem Ritstier over zijn vrouw Will. Wijlen zijn vrouw Will, moet ik zeggen, want zij overleed in 2009 aan de gevolgen van borstkanker. Hé, dacht ik, een stripboek over de persoonlijke beleving van kanker in een gezin en het verlies van een dierbare? Geïntrigeerd bestelde ik het boek en las het in goed een uur. En was diep geraakt…

Stripfiguren drukken hun emoties bij voorkeur uit door gezichtsuitdrukkingen. In Wills kracht ontberen de figuren alle details in hun gezicht: geen ogen, wenkbrauwen, neus of mond. De zinnen in de ballonnetjes zijn kort, soms zelfs staccato.
En toch komen Will en haar man Willem, zoon Alwin en dochter Veerle echt tot leven. Een knap staaltje vakmanschap van Ritstier. Hij geeft aan sinds het overlijden van Will in 2009 te hebben gezocht naar een manier om vorm te geven aan wat verwerkt móest worden:
het verlies van wat was en het op de rit zetten van zijn nieuwe leven.
Na drie pogingen vond hij de vorm om het beoogde monument te creëren voor Will. Tegelijk werd het een soort therapie om de achtbaan, waarin het gezin terecht kwam na de diagnose borstkanker in mei 2004 en het overlijden van Will in juni 2009, te verwerken.

Kracht
Een herkenbaar en diep invoelbaar verhaal over een vrouw met borstkanker. Na de eerste schok herneemt Will de regie op haar leven en maakt eigenzinnige keuzes. Ze toont kracht en durft gevoelens toe te laten en te delen. Ze is krachtig, ook als de ziekte haar verzwakt.
Een kracht die herkenbaar is bij gasten van IntermeZZo. Mensen met kanker en hun naasten die ook in die achtbaan terecht zijn gekomen. En die, ondanks de klap van de diagnose en de spanning rond onderzoek en uitslagen, hun moed en kracht verzamelen. En kiezen voor een manier van leven die bij hen past, ondanks en mét kanker. Vóór het woord kracht, als bedoeld in de titel, zouden onze gasten hun eigen naam mogen invullen!

Puur
Ik vraag me af hoe het mogelijk is dat deze grafic novel (verhaal in stripvorm), een genre waar ik normaal geen liefhebber van ben, mij zo raakt. Natuurlijk, het thema, dat spreekt vanzelf. Maar er moet meer zijn. Ik lees het boek een tweede keer en ontdek dat het ‘m zit in de houding van de getekende mensen. Kracht, onmacht, angst, zelfverzekerdheid, betrokkenheid, eenzaamheid, verdriet, intimiteit zijn afleesbaar in lichaamshoudingen en verhoudingen van de mensen tot elkaar. Ondersteunende kleuren doen de rest. Schoonheid en emotie in de puurste vorm. En die raakt.

Weinig woorden
In zijn nawoord heeft Ritstier slechts één pagina nodig als toelichting en dankwoord.
Dochter Veerle heeft in 2010 een ets gemaakt: Mama. Het portret, dat in het boek over twee pagina’s is afgebeeld, heeft Veerle opgebouwd met teksten uit brieven die zij schreef in het jaar na het overlijden van haar moeder. Zoon Alwin maakte in 2011 de documentaire Mama voor zijn eindexamen aan het Grafisch Lyceum Rotterdam. Een gezin dat de gave bezit om met beeld krachtig uit te drukken wat hen beweegt. Allemaal monumenten voor Will. Wat een liefde. Wat zou ze trots geweest zijn op haar man en kinderen.

Wills kracht, © 2017 Willem Ritstier ISBN 978 90 214 0892 7| NUR 360 www.SubQ.nl
(bekend van EPPO, Kuifje, Suske & Wiske, weekblad, Strip Glossy, AD, de Telegraaf en Kidsweek).

Dit boek lenen? Dat kan! IntermeZZo beschikt over een uitgebreide bibliotheek, voor gasten gratis.

Marlies Mestrom